• Integracja

        • Od wielu lat nasza szkoła pracuje w oparciu o ideę integracji. Polega ona na tym, że w tej samej klasie uczą się dzieci niepełnosprawne i ich pełnosprawni rówieśnicy. Razem spędzają przerwy, korzystają ze świetlicy szkolnej, uczestniczą  w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach oraz imprezach kulturalno – oświatowych.

          Korzyści z integracji:

          • brak podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
          • poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
          • dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
          • bliska współpraca z rodzicami,
          • wiara w możliwości dziecka,
          • rozwój tolerancji i akceptacji,
          • wzajemna akceptacja,
          • zanik niezdrowej rywalizacji,
          • rozwój pozytywnych postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
          • rozwój samodzielności ucznia,
          • poszukiwanie nowych form i metod pracy,
          • dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
          • przezwyciężanie trudności,
          • brak izolacji społecznej,
          • radość „dawania”,
          • przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.

          INTEGRACJA  W SZKOLE

          • Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.
          • Sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych ich zalet i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życia i poszanowania zdrowia.
          • Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi ludźmi.
          • Rodzice uczniów zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.

           
          ORGANIZACJA  PRACY  W KLASACH INTEGRACYJNYCH:

          • W klasie integracyjnej realizowany jest taki sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie, realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
          • W przypadku dzieci niepełnosprawnych rozkład tego programu jest odpowiednio przygotowany oraz na bieżąco modyfikowany. W ten sposób realizowane treści są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.
          • W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
          • Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
          • W klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów – nauczyciel przedmiotu i nauczyciel ze specjalnym przygotowanie pedagogicznym.
          • Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia. W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy:
            - zajęcia rewalidacyjne
            - logopedia,
            - zajęcia z psychologiem, pedagogiem,
            - zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne,
            - zajęcia metodą Warnkego,
            - zajęcia metodą Tomatisa.

          DLACZEGO  WARTO  WYBRAĆ  KLASĘ INTEGRACYJNĄ?

          Wybór odpowiedniej klasy to niezwykle trudna decyzja dla wszystkich rodziców. Niewątpliwymi zaletami kształcenia integracyjnego są:

          • zaspokojenie indywidualnych potrzeb społecznych i edukacyjnych każdego dziecka,
          • zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
          • kształtowanie pozytywnych cech osobowości,
          • kształtowanie samodzielności uczniów niepełnosprawnych,
          • przygotowanie dzieci niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie,
          • opieka dwóch pedagogów,
          • mała liczebność grupy,
          • kontakt dzieci zdrowych z ich niepełnosprawnymi kolegami wzmacniający poczucie tolerancji dla cudzej odmienności i niedoskonałości.

          Rodzice decydujący się na wybór klasy integracyjnej dla swojego dziecka powinni pamiętać, najważniejszym celem klasy jest wspólna nauka i zabawa, która uwrażliwia dzieci zdrowe na potrzeby niepełnosprawnych rówieśników, uczy umiejętności akceptacji innych, często odmiennych zachowań i niesienia pomocy w różnych sytuacjach. Wszystkie wartości, jakie uda nam się wpoić w dzieciństwie z pewnością zaowocują w przyszłości.

          SYSTEM OCENIANIA W KLASACH INTEGRACYJNYCH:

          • System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
          • Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania.
          • Oceniając uczniów z orzeczeniami nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych.

                      Integracja jest skomplikowanym, czasochłonnym procesem, który pociąga za sobą niejednokrotnie szereg rozmaitych trudności związanych zarówno z edukacją i wychowaniem oraz z przygotowaniem technicznym budynku. Trudności te zainspirowały wiele zmian w placówce: stopniowo zlikwidowano bariery architektoniczne, dostosowano sanitariaty do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, stworzono gabinety do rewalidacji indywidualnej, rehabilitacji, logopedii, wyposażając je w odpowiednie sprzęty i pomoce dydaktyczne. Ponadto nasza szkoła dysponuje windą, z której korzystać mogą osoby niepełnosprawne ruchowo. Rozwój działalności integracyjnej w naszej szkole pociąga za sobą konieczność ciągłego doskonalenia umiejętności nauczycieli w dziedzinie pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. Nasza placówka oferuje wykwalifikowaną kadrę i szeroko rozumianą pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Z każdym rokiem przybywają nowi uczniowie, którzy są dla nas wyzwaniem i obiektem troski. Ich zwiększająca się liczba motywuje nas i powoduje, że podnosimy swoje kwalifikacje poprzez udział w szkoleniach i kursach, podejmując studia podyplomowe.