Zajęcia logopedyczne
Logopeda: mgr Anna Pisarska - Nitka
logopeda,surdotyflopedagog, neurologopeda, terapeuta metodą Tomatisa, rewalidator
Pomocą logopedyczną objęci są uczniowie z klas 0-III. Dzieci kwalifikuje się na podstawie badań przesiewowych, komputerowych badań mowy i słuchu. Zajęcia odbywają się bezpośrednio przed lub po lekcjach, w małych grupach 2-4 osobowych. Szkoła posiada bogato wyposażony gabinet w gry i programy komputerowe.Na początku każdego roku szkolnego w ramach Uniwersytetu dla Rodziców (po diagnozie), logopeda organizuje spotkanie informacyjne dla rodziców. W ciągu trwania całorocznej terapii spotyka się również indywidualnie z rodzicami na tzw. konsultacjach logopedycznych. Udziela wskazówek i porad co do dalszej pracy z dzieckiem.
Terapia wad wymowy czyli korygowanie (usuwanie) zaburzeń wymowy dotyczy następujących wad:
1) Seplenienie (sygmatyzm) – to nieprawidłowa wymowa głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż. Występuje w postaci:
* Zastępowanie spółgłosek: s, z , c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż
- spółgłoski: sz, ż, cz, dż – zastępowane przez spółgłoski s, z, c, dz
np. myszy – mysy, szafa – safa, żaba – zaba, czekolada – cekolada, czapka - capka
- spółgłoski: s, z, c, dz, i sz, ż, cz, dż – zastępowane przez spółgłoski: ś, ź, ć, dź
np. szafa – śafa, żaba - źaba, czekolada – ćekolada, sałata-śałata, zapałki – źapałki,cebula – ćebula, dzbanek – dźbanek
- spółgłoski: c, dz, ć, dź, cz, dż – mogą też być zastępowane przez: s, z, ś, ź, sz ;
np. cebula – sebula, dzbanek – zbanek, ćma – śma, dźwig – źwig, czapka – szapka
* Brak realizacji głosek - głoski te mogą być również w ogóle nie realizowane przezdziecko:
np. szafa – afa, koza – koa,
* Nieprawidłowa realizacja głosek: s, z , c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż - np. podczasartykulacji dziecko wsuwa język między zęby w linii środkowej lub bocznej.
2) Reranie (rotacyzm) – nieprawidłowa realizacja głoski /r/, przejawia się poprzez:
* Zastępowanie głoski /r/ innymi głoskami wymawianymi prawidłowo:
np. rower – jowej, rower – łoweł, rower – dowed, rower – wowew, rower – lowel
* Opuszczenie głoski /r/
np. ryba – yba
* Nieprawidłowa realizacja głoski /r/ - polega na deformacji głoski /r/, czyli tworzeniudźwięku nie występującego w systemie fonetycznym naszego języka. Brzmienie głoski
/r/ jest zdeformowane.
3) Kappacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski /k/ lub jej brak w wymowie
4) Gammacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski /g/ lub jej brak w wymowie
* Zastępowanie głosek k oraz g odpowiednio głoskami t oraz d:
np. kura – tura, kino – tino,* Opuszczanie głosek k, g:
np. kura – ura, kino – ino5) Mowa bezdźwięczna – zaburzenie w realizacji dźwięczności, polega na tym, iż osoba nie
potrafi wymówić głosek dźwięcznych i zastępuje je bezdźwięcznymi odpowiednikami np.
zamiast b mówi p, zamiast d mówi t itp.;
Zaburzeniu pod względem dźwięczności ulegają następujące pary głosek:
b – p, bi – pi, d – t, g - k, gi - ki, dz - c, dż - cz, dź - ć, w - f, wi - fi, z - s, ż - sz, ź - ś
np. arbuz - arpus, bitwa - pitwa, daj - taj, granica - kranica, gimnastyka - kimnsastyka,dzbanek - cpanek, dżdżownica - czczownica, dziwny - ciwny, towar - tofar, telewizja -
telefisja, wąwóz - fąfós, bagaże - pakasze, przedrzeźniać - przetsześniać
6) Lambdacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski /l/, która przejawia się najczęściej:* Zastępowanie jej głoską /j/
np. lampa – jampa, lalka – jajka, kolano – kojano…
7) Złożone zaburzenia wymowy – występowanie kilku zaburzeń jednocześnie u jednegodziecka.
Rodzicu!!!
Aby terapia przynosiła efekty MUSISZ ćwiczyć z dzieckiem codziennie, 3-5 minut, wtedy wzmocnisz i utrwalisz pracę logopedy w domu, a dziecko wdrożysz do stopniowego pilnowania samemu swojej wymowy. To niewiele!!!! Nauka poprawnej wymowy to tak, jak nauka języka obcego – trzeba dużo powtarzać, by została na zawsze!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
METODYKA ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:
Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy
Ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia
Ćwiczenia dotyczące ustawienia narządów mowy, aby uzyskać prawidłowe wybrzmienie
Kontrola wzrokowa ( lustro), kinestetyczna (dotyk) i słuchowa
Ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i mowie potocznej
Ścisła współpraca z domem ucznia i nauczycielami
ZASADY PRACY:
Praca indywidualna ( przynajmniej w początkowym etapie)
Ćwiczenia prowadzone swobodnie, bez pośpiechu i napięć
Ćwiczenia odpowiednio zaplanowane w czasie
Ćwiczenia zaczynane od głosek najłatwiejszych i najmniej zaburzonych
Wywołane głoski utrwalane przy każdej okazji
Rozwijanie słuchu fonetyczno – fonematycznego
Rodzicu pamiętaj !!!!
Wady wymowy u trzy - czterolatka koryguje się dość szybko. Pięciolatkowi trzeba już poświęcić znacznie więcej czasu. Natomiast dziecko w wieku szkolnym trafiające do logopedy zwykle wymaga dodatkowo reedukacji, gdyż wady mowy są na tyle utrwalone, że rzutują na jego edukację, rozwój intelektualny, funkcjonowanie w szkole i grupie rówieśniczej!!!