• Zajęcia logopedyczne

      • Logopeda: mgr Anna Pisarska - Nitka
        logopeda,surdotyflopedagog, neurologopeda, terapeuta metodą Tomatisa, rewalidator


        Pomocą logopedyczną objęci są uczniowie z klas 0-III. Dzieci kwalifikuje się na podstawie badań przesiewowych, komputerowych badań mowy i słuchu. Zajęcia odbywają się bezpośrednio przed lub po lekcjach, w małych grupach 2-4 osobowych. Szkoła posiada bogato wyposażony gabinet w gry i programy komputerowe.Na początku każdego roku szkolnego w ramach Uniwersytetu dla Rodziców (po diagnozie), logopeda organizuje spotkanie informacyjne dla rodziców. W ciągu trwania całorocznej terapii spotyka się również indywidualnie z rodzicami na tzw. konsultacjach logopedycznych. Udziela wskazówek i porad co do dalszej pracy z dzieckiem.  
         

        Terapia wad wymowy czyli korygowanie (usuwanie) zaburzeń wymowy dotyczy następujących wad:

        1) Seplenienie (sygmatyzm) – to nieprawidłowa wymowa głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż. Występuje w postaci:

            * Zastępowanie spółgłosek: s, z , c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż

                - spółgłoski: sz, ż, cz, dż – zastępowane przez spółgłoski s, z, c, dz
                  np. myszy – mysy, szafa – safa, żaba – zaba, czekolada – cekolada, czapka - capka

                - spółgłoski: s, z, c, dz, i sz, ż, cz, dż – zastępowane przez spółgłoski: ś, ź, ć, dź
                  np. szafa – śafa, żaba - źaba, czekolada – ćekolada, sałata-śałata, zapałki – źapałki,       

                  cebula – ćebula, dzbanek – dźbanek

                 - spółgłoski: c, dz, ć, dź, cz, dż – mogą też być zastępowane przez: s, z, ś, ź, sz ;
                   np. cebula – sebula, dzbanek – zbanek, ćma – śma, dźwig – źwig, czapka – szapka

             * Brak realizacji głosek - głoski te mogą być również w ogóle nie realizowane przez  

                dziecko:
                              np. szafa – afa, koza – koa,

              * Nieprawidłowa realizacja głosek: s, z , c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż -   np. podczas

                 artykulacji dziecko wsuwa język między zęby w linii środkowej lub bocznej.

        2) Reranie (rotacyzm) – nieprawidłowa realizacja głoski /r/, przejawia się poprzez:

               * Zastępowanie głoski /r/ innymi głoskami wymawianymi prawidłowo:
                  np. rower – jowej, rower – łoweł, rower – dowed, rower – wowew, rower – lowel

               * Opuszczenie głoski /r/
                  np. ryba – yba

               * Nieprawidłowa realizacja głoski /r/ - polega na deformacji głoski /r/, czyli tworzeniu

                  dźwięku nie występującego w systemie fonetycznym naszego języka. Brzmienie głoski  

                  /r/ jest zdeformowane.

        3) Kappacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski /k/ lub jej brak w wymowie

        4) Gammacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski /g/ lub jej brak w wymowie

                                      
           * Zastępowanie głosek k oraz g odpowiednio głoskami t oraz d:
            np. kura – tura, kino – tino,

           

          *  Opuszczanie głosek k, g:
             np. kura – ura, kino – ino

        5) Mowa bezdźwięczna – zaburzenie w realizacji dźwięczności, polega na tym, iż osoba nie  

            potrafi wymówić głosek dźwięcznych i zastępuje je bezdźwięcznymi odpowiednikami np.  

            zamiast b mówi p, zamiast d mówi t  itp.;

            Zaburzeniu pod względem dźwięczności ulegają następujące pary głosek:
            b – p, bi – pi, d – t, g - k, gi - ki, dz - c, dż - cz, dź - ć, w - f, wi - fi, z - s, ż - sz, ź - ś

             np. arbuz - arpus, bitwa - pitwa, daj - taj, granica - kranica, gimnastyka - kimnsastyka,     

             dzbanek - cpanek, dżdżownica - czczownica, dziwny - ciwny, towar - tofar, telewizja -  

             telefisja, wąwóz - fąfós, bagaże - pakasze, przedrzeźniać - przetsześniać

        6) Lambdacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski /l/, która przejawia się najczęściej:

             * Zastępowanie jej głoską /j/ 

                np. lampa – jampa, lalka – jajka, kolano – kojano…

        7)  Złożone zaburzenia wymowy – występowanie kilku zaburzeń jednocześnie u jednego

             dziecka.

        Rodzicu!!! 

             Aby terapia przynosiła efekty MUSISZ ćwiczyć z dzieckiem codziennie, 3-5 minut, wtedy wzmocnisz i utrwalisz pracę logopedy w domu, a dziecko  wdrożysz do stopniowego pilnowania samemu swojej wymowy. To niewiele!!!! Nauka poprawnej wymowy to tak, jak nauka języka obcego – trzeba dużo powtarzać, by została na zawsze!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        METODYKA ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:

        Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy

        Ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia

        Ćwiczenia dotyczące ustawienia narządów mowy, aby uzyskać prawidłowe wybrzmienie

        Kontrola wzrokowa ( lustro), kinestetyczna (dotyk) i słuchowa

        Ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i mowie potocznej

        Ścisła współpraca z domem ucznia i nauczycielami

        ZASADY PRACY:

        Praca indywidualna ( przynajmniej w początkowym etapie)

        Ćwiczenia prowadzone swobodnie, bez pośpiechu i napięć

        Ćwiczenia odpowiednio zaplanowane w czasie

        Ćwiczenia zaczynane od głosek najłatwiejszych i najmniej zaburzonych

        Wywołane głoski utrwalane przy każdej okazji 

        Rozwijanie słuchu fonetyczno – fonematycznego

        Rodzicu pamiętaj !!!!

            Wady wymowy u trzy - czterolatka koryguje się dość szybko. Pięciolatkowi trzeba już poświęcić znacznie więcej czasu. Natomiast dziecko w wieku szkolnym trafiające do logopedy zwykle wymaga dodatkowo reedukacji, gdyż wady mowy są na tyle utrwalone, że rzutują na jego edukację, rozwój intelektualny, funkcjonowanie w szkole i grupie rówieśniczej!!!