Pisanie dla dzieci jest procesem trudnym. I choć nasze pociechy sprawnie obsługują komputer czy telefon, często mają trudności z wykonywaniem prostych czynności manualnych np. zawiązywaniem sznurówek czy czytelnym i sprawnym napisaniem tekstu ręką. Czynności te, coraz częściej, uważa się za bezużyteczne. Tymczasem okazuje się, że pisanie odręczne ma ogromny wpływ na to, co dzieje się z naszym systemem nerwowym. Ostatnie badania nad zasadnością pisania odręcznego wskazują, że, choć być może przestaje być nam potrzebne użytkowo (ale to raczej w wieku dorosłym, w szkole jest niezbędne), ma zbawienny wpływ na nasze funkcje poznawcze. Pisanie, ale tylko pisanie odręczne, aktywuje rozmaite ośrodki w mózgu, których praca poprawia naszą koncentrację, orientację przestrzenną, syntetyzowanie danych i usprawnia proces uczenia się. Kiedy piszemy ręcznie, tworzymy związki przestrzenne między różnymi rodzajami informacji, które do nas docierają. Pismo odręczne pozwala też na lepsze zarządzenie pamięcią. Może to właśnie tłumaczy, dlaczego robiąc notatki ręcznie pamiętamy informacje dłużej, czasem na zawsze. Odręczne pisanie, to dziś sztuka, którą z bardzo wielu względów należy ćwiczyć i umiejętność bez, której nie da się dobrze funkcjonować w szkole.